کد مطلب:182695 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:141

ضامن آهو
امام سجاد علیه السلام به همراه اصحابش در بیابان نشسته بودند كه آهویی به سمت حضرت می آید. هنگامی كه به حضرت می رسد، دست ها را بر زمین می كوبد و دم خود را حركت می دهد. حضرت از همراهان می پرسد، آیا متوجه می شوید كه چه می گوید، می گویند خیر. حضرت می فرماید این آهو می گوید یكی از فرزندانم به دست صیاد گرفتار شده است، از وی بخواهید تا آن را رها كند تا به وی شیر بنوشانم. حضرت به همراه همراهانش به صیاد مراجعه نموده و از وی می خواهند كه بچه آهو را رها سازد. صیاد نیز می پذیرد. بچه آهو را آزاد می سازد و



[ صفحه 109]



هنگامی كه مادرش به وی شیر می نوشاند، امام ضمانت می كند و از صیاد می خواهد از بچه آهو صرف نظر كند كه صیاد می پذیرد. آنگاه آهو به همراه بچه اش در حالی كه دم خود را حركت می دهد جدا می شود. حضرت از همراهان می پرسد، می فهمید چه می گوید، می گویند خیر. حضرت می فرماید آهو سپاسگزاری نموده و می گوید كه فرزند مرا به من برگرداندی، خدا هر غایب و مسافر تو را به تو برگرداند. [1] .

این گونه امام همام با حیوانات سخن می گوید و این گونه حیوانات نسبت به امام علیه السلام شناخت دارند و حضرت را شفیع قرار می دهند تا گرفتاری بر آنان هموار گردد. حضرت نیز این گونه در زدودن غم و اندوه آنها نقش ایفا نموده، گرفتاری را برطرف می سازد. كه امام ملك و امام ملكوت، امام هستی این گونه است. ابراز این نمونه ها برای همانند ماها این نتیجه را ببار دارد كه این موارد به عنوان نمونه ابراز شده اند. امام با همه نظام هستی با همه پدیده ها در ارتباط تكوینی است و كانال فیض الهی است.


[1] همان، ص 351، باب 15 از جزء 7. مناقب، ج 4، ص 153.